Dubbeltänk

Tänkvärt…..

Invandring och mörkläggning

dubbeltank
En bloggläsare skriver till mig, men tycker att innan jag läser hans mail, bör jag läsa en artikel i finska Huvudstadsbladet. Så då gör jag det. Artikeln består av en lång intervju med den ryske essäisten och poeten Lev Rubinstein, gjord och skriven av Anna-Lena Laurén. Det som gör att bloggläsaren vill att jag ska läsa artikeln är förmodligen det som Rubinstein säger om frihet och dubbeltänk:

– Både frihet och lycka är relativa begrepp. Under sovjettiden var frihet för många lika med att inte sitta i fängelse. Två, tre år efter att Stalin hade dött kände man frihet i jämförelse med stalinismen. I dag är Ryssland mindre fritt än för tio år sedan, men ni och jag kan trots detta sitta och prata fritt på ett kafé, det hade vi inte kunnat göra år 1978. Jag jobbade på ett bibliotek under sovjettiden och det var min sociala tillflykt…

View original post 1,093 more words

Leave a Reply

