Nytt landskap

SvD

Vi pratar sällan om de människor som rör sig härifrån

kan det bero på att det är så få?? etc.

Ett exempel

Precis . . .

MEN är detta något som vi önskar driver vill ska hända?

Effekterna av att vi mottog denna enda flykting måste nog betecknas som en av de mer substantiella nyttor Sverige har gjort för Afghanistan.

Precis! Kanske t.o.m. mer nytta än de militära operationer som Sverige deltog i? Och som kostade flera svenaka  soldaters liv??

Ett exempel kan ju inte motivera en miljon invandrare osv….

”Jag tänker att nu är jag i Sverige, och här får man ju vara annorlunda och lite mer fri. Och därför tänker jag att min slöja ska åka längre och längre bak. Och kanske, att en dag, kan jag vara muslim i Sverige utan slöja.”

Har denna klädedräkt alltid varit det vanliga i hemlandet???

Det här är Sverige 2016. Vi både befinner oss i och utgör själva ett nytt landskap. Sverige är en plats som är mer mångfacetterad, motstridig, mycket mer oordnad än tidigare. Mindre homogen, mer dynamisk och mer problematisk.

Somligt behöver vi få ordning på, och det snabbt.

Precis det är mängden som gör det . . . konsekvens på detta….

Med det sagt; se också att mitt i denna oroliga oordning pågår individers revolutioner och personliga utvecklingsprocesser som frigör, vidgar och möjliggör. Denna förändring, som Sverige i sina bästa stunder bidrar till att möjliggöra, kommer, utan att överdriva, att förbättra världen.

Av detta skäl, liksom av många andra goda anledningar, firar jag i  morgon Sveriges nationaldag med glädje och stolthet.

 

Behöver bara konstatera att detta är i min mening en “riktig” agenda……

 

Leave a Reply

